PRZEDMIOTOWY SYSTEM OCENIANIA
Z WYCHOWANIA FIZYCZNEGO W KLASACH IV- VIII
PIBLICZNEJ SZKOŁY PODSTAWOWEJ
IM.ŚW. URSZULI LEDÓCHOWSKIEJ
W JEŻOWEM – KAMERALNEM
Ocena z wychowania fizycznego (semestralna/roczna)
- Postawa ucznia
- Zachowanie na zajęcia
- Poziom umiejętności ruchowych
- Wiadomości z zakresu edukacji fizycznej
Obszar oceniania:
- Postawa ucznia:
- aktywność i zaangażowanie
- przygotowanie do zajęć (odpowiedni strój)
- systematyczność udziału w zajęciach
- postawa wobec przedmiotu
- wywiązywanie się z postawionych zadań
- udział w zajęciach pozalekcyjnych, pozaszkolnych i zawodach sportowych
- praca na rzecz szkolnego wychowania fizycznego
- Zachowanie na zajęciach:
- przestrzeganie zasad bezpieczeństwa
- stosunek do nauczyciela/prowadzącego i innych uczniów
- przestrzeganie ustalonych reguł i przepisów
- Poziom umiejętności ruchowych:
- Postęp w opanowaniu umiejętności rekreacyjnych i sportowych wymienionych w podstawie programowej wychowania fizycznego na danym etapie kształcenia
- Wiadomości z zakresu edukacji fizycznej:
- Znajomość zasad zdrowego stylu życia
- Podstawowe przepisy gier rekreacyjnych i zespołowych,
- Wiadomości odnoszące się do zdrowia, rozwoju fizycznego, psychicznego, społecznego i sprawności.
- Rozwój fizyczny, sprawność fizyczna, wydolność:
- – wysokość i ciężar ciała
- – postawa ciała
- – marszowo-biegowy test Coopera
- – sprawność i wydolność fizyczna mierzona prostym testem.
Ocena rozwoju fizycznego, sprawności i wydolności organizmu stanowi informację dla ucznia, rodzica i nauczyciela.
Zasady oceniania:
- ocena semestralna/roczna z wychowania nie jest średnią arytmetyczną ocen cząstkowych;
- wszystkie obszary oceniania eksponują wysiłek ucznia oraz uwzględniają zdefiniowane
w podstawie programowej umiejętności i wiadomości; - ocenę semestralną i roczną z wychowania fizycznego wystawia nauczyciel prowadzący zajęcia lekcyjne;
- przy ocenianiu ucznia z wychowania fizycznego na pierwszym miejscu brany jest pod uwagę wysiłek wkładany przez ucznia w zajęcia ( zaangażowanie);
- bardzo ważnym elementem przy wystawianiu uczniowi oceny z wychowania fizycznego jest regularne przynoszenie przez niego stroju sportowego biała koszulka ( bez żadnych aplikacji) i czarne dresy, spodenki bądź legginsy oraz obuwie sportowe na białej podeszwie bądź halówki: uczeń ma prawo do 4 zwolnień z wychowania fizycznego każde kolejne to ocena niedostateczna –ocena niedostateczna oznacza obniżenie oceny semestralnej/rocznej o jeden stopień;
- ocena z wychowania fizycznego może być podniesiona o jedną do góry za wysokie osiągnięcia sportowe lub inne szczególne działania i zasługi;
- za 100% obecności i zaangażowanie w semestrze uczeń może mieć podwyższoną ocenę
o jeden stopień; - ocena na koniec I semestru lub roku szkolnego może być podniesiona tylko o jeden stopień;
- uczeń ma prawo do poprawy oceny cząstkowej – dwa tygodnie od otrzymania oceny z zaliczenia;
- uczeń jest informowany o uzyskaniu danej oceny na bieżąco;
- rodzice otrzymują informację o ocenach na bieżąco i na zebraniach rodzicielskich;
- uczeń może być zwolniony z zajęć wychowania fizycznego decyzją administracyjną dyrektora szkoły na podstawie opinii o ograniczonych możliwościach uczestnictwa w tych zajęciach.
Szczegółowe kryteria oceny z poszczególnych obszarów oceniania
OBSZAR 1. POSTAWA UCZNIA NA ZAJĘCIACH
- Ocenę celującą otrzymuje uczeń, który:
- Wykazuje bardzo dużą aktywność i zaangażowanie na lekcjach.
- Jest zawsze przygotowany do zajęć (posiada zawsze strój sportowy).
- Wkłada bardzo dużo wysiłku w wykonywane zadania.
- Powierzone mu zadania wykonuje sumiennie i starannie.
- Systematycznie uczęszcza na zajęcia – ewentualne nieobecności ma usprawiedliwione.
- Przestrzega zasad fair play na boisku i w życiu.
- Chętnie i systematycznie uczestniczy w zajęciach pozalekcyjnych.
- Chętnie pracuje na rzecz szkolnego wychowania fizycznego.
- Chętnie reprezentuje szkołę w rozgrywkach sportowych i osiąga znaczące sukcesy.
- Ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń, który:
- Na zajęciach jest aktywny i zaangażowany.
- Jest przygotowany do zajęć.
- Starannie i sumiennie wykonuje powierzone mu zadania.
- Systematycznie uczęszcza na zajęcia.
- Przestrzega zasad fair play na boisku.
- Dość regularnie uczestniczy w zajęciach pozalekcyjnych.
- Pracuje na rzecz szkolnego wychowania fizycznego.
- Ocenę dobrą otrzymuje uczeń, który:
- Nie zawsze jest aktywny i zaangażowany na zajęciach.
- Z reguły jest przygotowany do zajęć (dopuszcza się czterokrotny brak stroju w semestrze).
- Dość często jest nieobecny na zajęciach.
- Potrzebuje motywacji podczas wykonywania zadań ruchowych.
- W zajęciach pozalekcyjnych uczestniczy nieregularnie.
- Nie pracuje na rzecz szkolnego wychowania fizycznego.
- Ocenę dostateczną otrzymuje uczeń, który:
- Nie wykazuje szczególnej aktywności na zajęciach.
- Bywa bardzo często nieprzygotowany do zajęć.
- Często jest nieobecny na zajęciach.
- Powierzone mu zadania wykonuje niestarannie i niedbale.
- Nie uczestniczy w zajęciach pozalekcyjnych i pozaszkolnych.
- Nie pracuje na rzecz szkolnego wychowania fizycznego i nie szanuje powierzonego mu sprzętu sportowego.
- Ocenę dopuszczającą otrzymuje uczeń, który:
- Na zajęciach nie wykazuje żadnej aktywności.
- Regularnie jest nieprzygotowany do zajęć.
- Bardzo często opuszcza zajęcia.
- Powierzone mu zadania wykonuje bardzo niestarannie, okazując lekceważący stosunek do tego co robi.
- Ocenę niedostateczną otrzymuje uczeń, który:
- Na zajęciach nie wykonuje i nie chce wykonywać żadnych powierzonych mu zadań.
- Wykazuje skrajnie lekceważący stosunek do przedmiotu.
- Do zajęć nigdy nie jest przygotowany. Samowolnie i nagminnie opuszcza zajęcia.
- Na zajęciach nie wykonuje i nie chce wykonywać żadnych powierzonych mu zadań.
- Wykazuje skrajnie lekceważący stosunek do przedmiotu.
- Do zajęć nigdy nie jest przygotowany.
- Samowolnie i nagminnie opuszcza zajęcia.
OBSZAR 2. ZACHOWANIE UCZNIA NA ZAJĘCIACH
- Ocenę celującą otrzymuje uczeń, który:
- Prezentuje postawę godną naśladowania: jest koleżeński, życzliwy, cechuje go wysoka kultura osobista.
- Nigdy nie używa wulgaryzmów.
- Nigdy nie stosuje przemocy wobec innych.
- Troszczy się o bezpieczeństwo swoje i innych.
- Zawsze przestrzega ustalonych reguł i zasad postępowania.
- Doskonale potrafi współpracować na boisku i poza nim.
- Potrafi dokonać samooceny własnego zachowania.
- Jest odpowiedzialny za zdrowie własne i innych: nie pali papierosów, nie pije alkoholu, nie zażywa narkotyków i środków psychoaktywnych oraz stosuje zasady bezpieczeństwa.
- Właściwie pełni rolę zawodnika, sędziego i kibica.
- Właściwie i z szacunkiem odnosi się do nauczyciela.
- Ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń, który:
- Jest koleżeński i kulturalny wobec innych.
- Zdarzają mu się pojedyncze przypadki brzydkiego wyrażania się.
- Zdarzają mu się pojedyncze przypadki użycia siły wobec innych.
- Stara się przestrzegać ustalonych reguł i zasad postępowania.
- Unika zachowań zagrażających zdrowiu własnemu i innych.
- Przestrzega zasad bezpieczeństwa na zajęciach.
- Współpracuje w zespole.
- Dokonuje próby samooceny własnego zachowania.
- Stara się właściwie pełnić rolę zawodnika, sędziego i kibica.
- Właściwie odnosi się do nauczyciela.
- Ocenę dobrą otrzymuje uczeń, który:
- Swoim zachowaniem nie budzi większych zastrzeżeń.
- Stara się być koleżeński wobec innych.
- Czasami zdarzają się przypadki użycia wulgaryzmów.
- Czasami zdarzają się przypadki użycia siły wobec innych.
- Stara się przestrzegać ustalonych reguł i zasad zachowania oraz zasad bezpieczeństwa.
- Zdarzają się przypadki niewłaściwych zachowań zagrażających zdrowiu własnemu i innych.
- Nie zawsze potrafi współpracować w zespole.
- Nie dokonuje próby samooceny własnego zachowania.
- Nie zawsze właściwie pełni rolę zawodnika, sędziego czy kibica.
- Czasami odnosi się niewłaściwie do nauczyciela.
- Ocenę dostateczną otrzymuje uczeń, który:
- Wykazuje braki w zakresie wychowania społecznego – wobec innych jest niekulturalny i niekoleżeński.
- Często używa wulgaryzmów i brzydkich wyrażeń.
- Często używa siły wobec innych, zdarzają się przypadki agresji.
- Nie potrafi współpracować w zespole.
- Nie przestrzega zasad bezpieczeństwa na zajęciach.
- Stwarza zagrożenie dla własnego zdrowia poprzez niewłaściwe i niezdrowe zachowania i postawy.
- Nie potrafi zachować się jako zawodnik, sędzia i kibic.
- Często odnosi się niewłaściwie do nauczyciela.
- Ocenę dopuszczającą otrzymuje uczeń, który:
- Wykazuje bardzo duże braki w zakresie wychowania społecznego – jest bardzo niekulturalny i wrogo nastawiony wobec innych.
- Bardzo często używa brzydkich wyrażeń i wulgaryzmów wobec innych uczniów.
- Jest agresywny wobec innych.
- Stwarza poważne zagrożenie dla bezpieczeństwa innych.
- Nie przestrzega zasad zdrowego stylu życia.
- Jest niekulturalny i arogancki wobec nauczyciela.
- Ocenę niedostateczną otrzymuje uczeń, który:
- Systematycznie łamie zasady współżycia z innymi – jest skrajnie niekulturalny, bardzo wrogo nastawiony do innych, nagminnie stosuje przemoc wobec innych.
- Używa bardzo wulgarnego języka.
- Stanowi zagrożenie dla innych uczniów.
- Do nauczyciela odnosi się skrajnie niewłaściwie i bardzo arogancko.
- Z premedytacją dezorganizuje pracę na zajęciach.
OBSZAR 3. POZIOM UMIEJĘTNOŚCI RUCHOWYCH
- Ocenę celującą otrzymuje uczeń, który:
- Wkłada duży wysiłek w opanowanie nowych umiejętności ruchowych: sportowych, rekreacyjnych i utylitarnych.
- Potrafi prawidłowo opisać własną postawę ciała.
- Stosuje prawidłową technikę w grze podczas: kozłowania piłki w biegu ze zmianą kierunku ruchu, prowadzenia piłki w biegu ze zmianą kierunku ruchu, podania piłki jednorącz i oburącz, rzutu piłki do kosza, rzutu i strzału piłki do bramki, odbicia piłki sposobem górnym.
- Stosuje prawidłową technikę podczas gry w:, unihokeja i inne gry rekreacyjne.
- Wykonuje bezbłędnie przewrót w przód z marszu i przewrót w tył.
- Wykonuje własny układ gimnastyczny.
- Inicjuje i organizuje dowolną zabawę lub grę ruchową.
- Dobiera odpowiedni strój i obuwie do ćwiczeń w zależności od miejsca zajęć oraz pogody.
- Potrafi dobrać kilka ćwiczeń kształtujących wybrane zdolności motoryczne.
- Ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń, który:
- Stara się opanować jak najwięcej nowych umiejętności ruchowych: sportowych, rekreacyjnych, utylitarnych.
- Opisuje ogólnie własną postawę ciała.
- Stosuje w grze w miarę poprawnie: kozłowanie i prowadzenie piłki w biegu i ze zmianą kierunku ruchu, podania piłki jednorącz i oburącz, rzuty i strzały piłki do kosza i do bramki, odbicia piłki sposobem górnym.
- Stosuje w miarę poprawną technikę gry unihokeja.
- Potrafi zorganizować dowolną zabawę lub grę ruchową.
- Z drobnymi błędami wykonuje przewrót w przód i w tył.
- Potrafi dobrać odpowiedni strój sportowy do panującej pogody.
- Potrafi dobrać po jednym ćwiczeniu kształtującym wybrane zdolności motoryczne oraz ułatwiającym utrzymywanie prawidłowej postawy ciała.
- Ocenę dobrą otrzymuje uczeń, który:
- Nie wykazuje specjalnego zaangażowania w opanowanie nowych umiejętności ruchowych.
- Z pomocą nauczyciela omawia własną postawę ciała.
- Stosuje w grze tylko niektóre elementy techniki.
- W miarę swoich możliwości uczestniczy w niektórych grach rekreacyjnych.
- Potrafi zorganizować dowolną zabawę lub grę ruchową.
- Podejmuje próby wykonania przewrotu w przód i w tył.
- W miarę prawidłowo dobiera strój do panującej pogody.
- Ocenę dostateczną otrzymuje uczeń, który:
- Nie wykazuje chęci do opanowania nowych umiejętności ruchowych.
- Nie potrafi opisać własnej postawy ciała.
- Nie potrafi lub nie chce zastosować prawidłowej techniki gry w grach sportowych lub rekreacyjnych.
- Nie potrafi zorganizować dowolnej zabawy lub gry.
- Nie podejmuje próby wykonania przewrotu w przód i w tył.
- Nie potrafi dobrać odpowiedniego stroju do panującej pogody.
- Ocenę dopuszczającą otrzymuje uczeń , który:
- Nie podejmuje żadnych prób opanowania nowych umiejętności sportowych i rekreacyjnych.
- W czasie gry umyślnie stosuje błędną technikę.
- Nie zależy mu na opanowaniu żadnych nowych umiejętności.
- Ocenę niedostateczną otrzymuje uczeń, który:
- Nie wykonuje żadnych powierzonych mu zadań na zajęciach.
- Nie podchodzi do ćwiczeń i pokazuje swoim zachowaniem, że nie zależy mu na opanowaniu żadnych umiejętności ruchowych.
OBSZAR 4. WIADOMOŚCI Z ZAKRESU EDUKACJI FIZYCZNEJ
- Ocenę celującą otrzymuje uczeń, który:
- Wyjaśnia zależność pomiędzy aktywnością fizyczną a zdrowiem.
- Wymienia i omawia zasady zdrowego stylu życia.
- Omawia sposoby postępowania w sytuacji zagrożenia zdrowia lub życia.
- Wyjaśnia, dlaczego należy chronić organizm przed nadmiernym nasłonecznieniem i wyziębieniem.
- Zna zasady bezpieczeństwa podczas zajęć ruchowych oraz zasady bezpiecznego zachowania się nad wodą i w górach.
- Wymienia zasady czystej gry w sporcie i w życiu oraz wyjaśnia, dlaczego należy przestrzegać ustalonych reguł w trakcie rywalizacji sportowej.
- Opisuje prawidłową postawę ciała.
- Wymienia zasady i metody hartowania organizmu.
- Interpretuje wynik pomiaru tętna przed i po wysiłku fizycznym.
- Omawia znaczenie prawidłowego podnoszenia ciężarów.
- Zna podstawowe przepisy gier rekreacyjnych i sportowych.
- Wymienia nazwiska wybitnych polskich sportowców.
- Zna podstawowe zasady poruszania się po drodze.
- Omawia prawidłowe zachowanie się zawodnika i kibica sportowego.
- Ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń, który:
- Wymienia podstawowe zasady aktywnego wypoczynku.
- Wymienia zasady bezpieczeństwa na zajęciach ruchowych oraz zasady zachowania się nad wodą i w górach.
- Wymienia podstawowe cechy prawidłowej postawy ciała.
- Zna podstawową zasadę podnoszenia ciężarów.
- Zna podstawowe przepisy gier rekreacyjnych i sportowych.
- Zna podstawowe zasady poruszania się po drodze.
- Omawia postępowanie w sytuacji zagrożenia zdrowia lub życia.
- Wymienia podstawowe zasady hartowania organizmu.
- Zna podstawowe zasady zachowania się zawodnika i kibica.
- Wie, jak zachować się na zabawie tanecznej i dyskotece.
- Podaje niektóre nazwiska znanych polskich sportowców.
- Wie, jak udzielić poszkodowanemu pomocy.
- Wie, jak ochronić się przed nadmiernym nasłonecznieniem.
- Ocenę dobrą otrzymuje uczeń, który:
- Ma pewne kłopoty z wymienieniem podstawowych zasad zdrowego stylu życia.
- Wie, jak zachować się w sytuacji zagrożenia zdrowia i życia.
- Wymienia niektóre zasady bezpieczeństwa podczas zajęć ruchowych oraz wie, jak zachować się nad wodą i w górach.
- Wymienia co najmniej dwie wady postawy ciała.
- Zna pobieżnie przepisy gier rekreacyjnych i sportowych.
- Zna podstawowe przepisy poruszania się po drodze.
- Wie, w jaki sposób powinno się podnosić ciężary.
- Rozumie rolę aktywności fizycznej dla zdrowia człowieka.
- Zna podstawowe zasady ochrony przed nadmiernym nasłonecznieniem.
- Zna ogólne zasady zachowania się jako zawodnik oraz jako kibic.
- Ocenę dostateczną otrzymuje uczeń, który:
- Wymienia tylko niektóre zasady zdrowego stylu życia.
- Nie rozumie zależności pomiędzy aktywnością fizyczną a zdrowiem.
- Nie potrafi wymienić podstawowych zasad bezpieczeństwa podczas zajęć ruchowych.
- Nie zna sposobów postępowania w sytuacji zagrożenia zdrowia lub życia.
- Nie wie, jak ochronić organizm przed nadmiernym nasłonecznieniem.
- Nie potrafi podać przykładu wady postawy ciała.
- Bardzo słabo zna podstawowe przepisy gier rekreacyjnych i sportowych.
- Bardzo słabo zna podstawowe przepisy poruszania się po drogach.
- Nie potrafi wymienić zasad i metod hartowania.
- Nie potrafi wymienić zasad zachowania się w roli zawodnika i kibica.
- Ocenę dopuszczającą otrzymuje uczeń, który:
- Nie potrafi wymienić zasad zdrowego stylu życia.
- Nie odpowiada na zadawane mu pytania lub odpowiada jednym słowem.
- Nie zna podstawowych przepisów gier oraz przepisów ruchu drogowego. Nie zależy mu na przyswojeniu nowych wiadomości.
- Ocenę niedostateczną otrzymuje uczeń, który:
- Z uporem i premedytacją nie udziela odpowiedzi na żadne z zadanych mu pytań.
- Nie chce przyswoić żadnych wiadomości dotyczących wychowania fizycznego i zdrowia.
- Lekceważy wszelkie próby nawiązania z nim rozmowy na omawiany temat
ZWOLNIENIA UCZNIA Z WYCHOWANIA FIZYCZNEGO
Uczeń może być zwolniony z realizacji zajęć wychowania fizycznego i obecności na lekcjach wychowania fizycznego, po spełnieniu warunków:
- lekcje wychowania fizycznego umieszczone są w planie zajęć jako pierwsze lub ostatnie w danym dniu,
- rodzice ucznia wystąpią z podaniem do Dyrektora Szkoły, w którym wyraźnie zaznaczą, że przejmują odpowiedzialność za ucznia w czasie jego nieobecności na zajęciach.
- Uczeń zwolniony z realizacji zajęć wychowania fizycznego ma obowiązek uczęszczać na lekcje tego przedmiotu, jeżeli w tygodniowym planie zajęć są one umieszczone w danym dniu pomiędzy innymi zajęciami lekcyjnymi.
- Uczeń zwolniony z określonych ćwiczeń na lekcjach wychowania fizycznego ma obowiązek uczęszczać na lekcje tego przedmiotu.
Przedmiotowy system oceniania uwzględnia uczniów z orzeczeniami o niepełnosprawności. W zależności od stopnia niepełnosprawności i zaleceń odpowiedniej poradni lub lekarza wymagania w stosunku do takich uczniów są niższe, ponadto uczniowie są zwalniani z ćwiczeń, które są przeciwwskazane na ich bezpieczeństwo i stan zdrowia.
W semestrze, w którym uczeń był zwolniony z realizacji zajęć z wychowania fizycznego i nie uzyskał wymaganej liczby ocen, które byłyby podstawą do klasyfikacji – wpisuje się zwolniony.
Uczeń nabiera uprawnień do zwolnienia z zajęć wychowania fizycznego, po otrzymaniu decyzji Dyrektora Szkoły.
TRYB I WARUNKI UZYSKANIA WYŻSZEJ NIŻ PRZEWIDYWANA
ROCZNEJ OCENY Z ZAJĘĆ WYCHOWANIA FIZYCZNEGO
-
Uczeń może ubiegać się o podwyższenie przewidywanej oceny tylko o jeden stopień i tylko w przypadku, gdy co najmniej połowa uzyskanych przez niego ocen cząstkowych (umiejętności i wiadomości) jest równa ocenie, o którą się ubiega, lub od niej wyższa.
-
Uczeń, powinien wykazać się aktywnością, zaangażowaniem i systematycznością udziału w lekcji minimum na poziomie dostatecznym.
-
Na 7 dni przed klasyfikacyjnym posiedzeniem Rady Pedagogicznej, uczeń przystępuje do przygotowanego przez nauczyciela WF, dodatkowego sprawdzianu praktycznego, obejmującego tylko zakres obszarów: wiadomości i umiejętności.
-
Pozostałe obszary podlegające ocenianiu: postawa – aktywność – zaangażowanie, systematyczność udziału ucznia w zajęciach oraz aktywność ucznia w działaniach podejmowanych przez szkołę na rzecz kultury fizycznej – nie mogą być przez ucznia poprawiane, ponieważ spełnienie tych wymagań jest możliwe w określonym przedziale czasowym (co najmniej semestr).
-
Uczeń, który nie wykazuje się aktywnością, zaangażowaniem i systematycznością udziału w lekcji minimum na poziomie dostatecznym, nie może ubiegać się
o podwyższenie oceny, ze względu na to że:
„przy ustalaniu oceny z wychowania fizycznego, zajęć technicznych, plastyki, muzyki i zajęć artystycznych należy przede wszystkim brać pod uwagę wysiłek wkładany przez ucznia w wywiązywanie się z obowiązków wynikających ze specyfiki tych zajęć, a w przypadku wychowania fizycznego – także systematyczność udziału ucznia w zajęciach oraz aktywność ucznia w działaniach podejmowanych przez szkołę na rzecz kultury fizycznej”.
-
Sprawdzian praktyczny obejmuje wykazanie się przez ucznia wiedzą przedmiotową wykorzystaną w praktycznym działaniu – w połączeniu z ćwiczeniami.
-
Sprawdzian składa się z zadań praktycznych w zakresie wymagań opracowanych dla klasy, stosownie do oczekiwanej oceny.
-
Sprawdzian, oceniony zgodnie z przedmiotowym systemem oceniania (Statut), zostaje dołączony do dokumentacji.
-
Poprawa oceny rocznej może nastąpić jedynie w przypadku, gdy sprawdzian został zaliczony na ocenę, o którą ubiega się uczeń.
-
Ostateczna ocena roczna nie może być niższa od oceny proponowanej, niezależnie od wyników sprawdzianu, do którego przystąpił uczeń w ramach poprawy.
Opracowała:
Joanna Zybura