JĘZYK ANGIELSKI

PRZEDMIOTOWY SYSTEM OCENIANIA Z JĘZYKA ANGIELSKIEGO 2020/2021

– prowadzący Katarzyna Bujak-Cisek

W czasie nauki zdalnej na lekcjach j. angielskiego uczniowie muszą mieć włączone kamery internetowe i głośniki podczas odpowiedzi ustnych, kartkówek i testów. W przypadku braku takiej możliwości są zobowiązani zaliczyć wymagany materiał w szkole w wyznaczonym przez nauczyciela terminie.
Ponadto, dodatkowym kryterium przy wystawianiu ocen bieżących, śródrocznych i końcoworocznych jest wkład własny ucznia, jego zaangażowanie, postawa i uczynione postępy.

  1. PSO obejmuje ocenę wiadomości, umiejętności i postaw uczniów;
  2. Ocenianiu podlegać mogą:
  • Wypowiedzi ustne:
  • Kilkuzdaniowa wypowiedź;
  • Dialog;
  • Prezentacja;

Treść / Bogactwo językowe 1 – 5 pkt.

Poprawność językowa 1 – 5 pkt.

Wymowa i płynność 1-5 pkt.

Razem: 15 pkt.

Wypowiedzi mogą być przygotowane w ramach pracy domowej, w trakcie lekcji dotyczące realizacji nowych zagadnień. Przy odpowiedzi ustnej obowiązuje znajomość materiału
z trzech ostatnich lekcji, a w przypadku lekcji powtórzeniowych z całego działu.

  • Wypowiedzi pisemne:
  • Odpowiedź na pytania;
  • Wykonanie ćwiczeń gramatycznych, słuchania ze zrozumieniem;
  • Redagowanie form wypowiedzi, takich jak opowiadanie, opis postaci, ilustracji, sprawozdanie, charakterystyka, list prywatny, formalny, kartka pocztowa, notatka ( w formie planu, tabeli, wykresu), recenzja.

Prace pisemne mogą być wykonywane w ramach zadania domowego lub w czasie lekcji.

Treść – 4 pkt.

Spójność i logika wypowiedzi – 2 pkt.

Zakres środków językowych– 2 pkt.

Poprawność środków językowych – 2 pkt.

Razem: 10 pkt.

 

Zadania dodatkowe / Projekty

– są to zadania dla chętnych wymagające dużej samodzielności uczniów, gdzie najczęściej muszą wykazać się umiejętnością wyszukiwania informacji, np. w Internecie, pracy ze słownikiem. Ostatecznie, uczniowie przedstawiają wyniki swojej pracy na forum klasy. Zadania mogą polegać na wykonaniu posteru i omówienia go, przygotowania ćwiczeń na lekcje i przeprowadzenie ich (piosenki). Zadania te mogą być robione w parach/ grupach/ indywidualnie – zależnie od formy ćwiczenia.

Treść – 3 pkt.

Kompozycja, bogactwo językowe, poprawność językowa, estetyka pracy, czytelność – 2 pkt.

Prezentacja – 5 pkt.

Razem: 10 pkt.

  • Prace klasowe:

Przeprowadzane po zakończeniu działu i poprzedzone powtórzeniem; zapowiedziane
z tygodniowym wyprzedzeniem; czas trwania pracy klasowej to 1 godzina lekcyjna.

  • Sprawdziany:

Przeprowadzane w trakcie realizacji działu; obejmujące do 3 jednostek lekcyjnych z partii materiału w danym dziale; czas trwania do 30 minut.

  • Kartkówki:

Niezapowiedziana forma pisemna obejmująca materiał z nie więcej niż 3 ostatnich lekcji; mogą sprawdzać zadania domowe lub słownictwo z lekcji; czas trwania do 15 minut.

3. Nauczyciel oddaje poprawione prace klasowe w terminie do 2 tygodni, sprawdziany
i kartkówki w ciągu tygodnia.

4. W przypadku sprawdzianów pisemnych przyjmuje się przeliczanie oceny według kryteriów:

 

celujący – 100%

bardzo dobry – 91 – 99%

dobry – 71 – 90%

dostateczny – 46 – 70%

dopuszczający – 31 – 45%

niedostateczny – 0 – 30%

Przy ocenach bieżących dopuszcza się stosowanie znaków plus i minus.

II USTALENIA DOTYCZĄCE PRAC KLASOWYCH, KARTKÓWEK I INNE

  1. Uczeń ma obowiązek przystąpienia do sprawdzianu, pracy klasowej, kartkówki lub innej pisemnej formy sprawdzenia wiadomości i umiejętności.
  2. Uczeń nieobecny na sprawdzianie, kartkówce lub innej pisemnej formie sprawdzenia wiadomości i umiejętności (np. test rozumienia ze słuchu, test umiejętności czytania ze zrozumieniem, itp.) z powodu choroby lub innego zdarzenia losowego, otrzymuje wpis „0” (zero).
  3. Uczeń nieobecny na zajęciach edukacyjnych, na których sprawdzana jest wiedza i umiejętności w formie pisemnej ma obowiązek napisać zaległy sprawdzian, kartkówkę, itd. i może być rozliczony ze znajomości materiału będącego przedmiotem oceny na najbliższych zajęciach, na których jest obecny.
    W wyjątkowych przypadkach (np. dłuższa choroba min. 7 dni) uczeń przystępuje do napisania zaległej formy w ciągu 2 tygodni od ustania jego nieobecności lub w innym ustalonym z nauczycielem terminie.
  4. Jeśli uczeń uchyla się od nadrobienia zaległości, nauczyciel sam wyznacza termin i formę nadrobienia zaległości bez uprzedzania o tym ucznia, np. na pierwszej lekcji po upływie umówionego terminu, na której uczeń jest obecny. Nauczyciel wpisuje obok „0” na ocenę, którą uzyskał uczeń.
  5. Prace klasowe, sprawdziany oraz kartkówki napisane na ocenę niedostateczną należy poprawić w terminie wyznaczonym przez nauczyciela.
  6. Poprawie nie podlega praca klasowa, sprawdzian, kartkówka lub inna forma pisemna, z której uczeń uciekł, odpisywał (od kolegi, z zeszytu, ściągi, itp.) bądź jego nieobecność jest nieusprawiedliwiona.
  7. Aktywność uczniów podczas zajęć jest oceniana w postaci plusów i minusów
    (3 plusy = ocena bdb., 3 minusy = ocena ndst.).
  8. Uczeń ma prawo do jednorazowego poprawienia słabej oceny ze sprawdzianu, pracy klasowej, kartkówki czy odpowiedzi ustnej z tego samego zakresu materiału w ciągu tygodnia od jej otrzymania.
  9. Wszystkie oceny z popraw (również słabsze) są wpisywane do dziennika obok poprzedniej oceny i zaznaczane w kółko.

III ZESZYT PRZEDMIOTOWY, ZESZYT ĆWICZEŃ

  1. Uczeń ma obowiązek prowadzić zeszyt i zeszyt ćwiczeń zgodnie z wymaganiami nauczyciela oraz przynosić je na zajęcia wraz z podręcznikiem, chyba że nauczyciel zdecyduje inaczej.
  2. Uczeń ma obowiązek uzupełniać wszystkie braki wynikające z jego nieobecności.
  3. Brak zeszytu przedmiotowego oraz zeszytu ćwiczeń jest odnotowywany w dzienniku w postaci minusów (3 minusy = ocena niedostateczna).

IV TRYB ZGŁASZANIA NIEPRZYGOTOWAŃ

Uczeń ma prawo być nieprzygotowany do lekcji z powodu nieobecności jeśli:

  • Reprezentował szkołę na międzyszkolnych zawodach przedmiotowych lub sportowych;
  • Reprezentował szkołę w akcjach i przedsięwzięciach o charakterze charytatywnym;
  • Brał udział w konkursach przedmiotowych, olimpiadach;
  • Był chory i stan jego zdrowia nie pozwolił mu na nadrobienie zaległości;
  • Nieprzygotowanie może być spowodowane również innymi ważnymi przyczynami losowymi, które uniemożliwiły uczniowi opanowanie wymaganego materiału, pomimo obecności na ostatniej lekcji. W takich sytuacjach nauczyciel zwalnia ucznia z konieczności pisania kartkówki lub przystąpienia do odpowiedzi ustnej i wyznacza mu termin na nadrobienie zaległości.

 

V UZASADNIENIE OCEN

Nauczyciel uzasadnia każdą ustaloną ocenę, podając na pracy pisemnej ucznia kryteria oceniania w formie punktowej (liczba uzyskanych punktów za poszczególne zadanie i za całość), a w przypadku odpowiedzi ustnej podaje uzasadnienie po zakończeniu wypowiedzi.

VI UDOSTĘPNIANIE PRAC

  1. Sprawdzone i ocenione prace ucznia są udostępniane uczniowi w czasie zajęć edukacyjnych.
  2. Rodzic ma prawo wglądu do prac swego dziecka podczas umówionego wcześniej, indywidualnego spotkania.

VII WARUNKI POPRAWIENIA ŚRÓDROCZNEJ OCENY NIEDOSTATECZNEJ KLASYFIKACYJNEJ

Nauczyciel w porozumieniu z uczniem ustala czas i tryb poprawy oceny niedostatecznej
za pierwszy semestr.

Uczeń jest zobowiązany poprawić/ zaliczyć całość lub część materiału realizowanego w tym semestrze w formie pisemnej lub ustnej ustalonej wcześniej przez nauczyciela prowadzącego zajęcia najpóźniej do końca marca danego roku szkolnego.

VIII WARUNKI I TRYB UZYSKANIA WYŻSZEJ NIŻ PRZEWIDYWANA ROCZNEJ OCENY KLASYFIKACYJNEJ

  1. Wystawienia oceny semestralnej i rocznej dokonuje się na podstawie ocen cząstkowych ucznia według następującej kolejności:
  • Prace klasowe;
  • Sprawdziany;
  • Kartkówki;
  • Odpowiedzi;
  • Prace domowe;
  • Projekt edukacyjny;

2. Minimalna ilość ocen w semestrze: 6

3. Uczeń może uzyskać wyższą niż przewidywana roczną ocenę klasyfikacyjną z zajęć.
Warunki i tryb jej uzyskania ustala nauczyciel biorąc pod uwagę oceny bieżące ucznia,
jego frekwencję na zajęciach (minimum 90%), jak również jego systematyczność,
aktywność i zaangażowanie na zajęciach.

4. Jeśli nauczyciel zdecyduje o możliwości uzyskania przez ucznia oceny rocznej
wyższej niż przewidywana, wówczas określa formę, zakres i termin poprawy.

5. Nauczyciel może wymagać od ucznia zaliczenia całości lub część materiału
realizowanego w danym roku szkolnym na co najmniej taką ocenę, o jaką się on
ubiega.

6. Uczeń zgłasza nauczycielowi chęć uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej oceny
klasyfikacyjnej najpóźniej 14 dni roboczych przed końcowo roczną radą
klasyfikacyjną.

7. Nie przewiduje się zaliczeń na ocenę wyższą niż proponowana w pierwszym semestrze
(ocena śródroczna).

WYMAGANIA NA POSZCZEGÓLNE OCENY:

Ocena celująca

  • uczeń bezbłędne rozumie tekst pisany i słyszany (na poziomie wykraczającym poza materiał danej klasy)
  • swobodnie i poprawnie wypowiada się na różne tematy (duży zasób słownictwa, poprawna intonacja i wymowa, właściwe struktury gramatyczne)
  • bezbłędne i spontaniczne reaguje w sytuacjach dnia codziennego, swobodny dialog, udział w dyskusjach na dany temat
  • bierze udział w konkursach językowych
  • wykonuje zadania dodatkowe
  • używa różnorodne formy i struktury gramatyczne; uczeń wykazuje się znajomością słownictwa wykraczającego poza materiał poznany na lekcjach (samodzielna praca ze słownikiem). Uczeń spełnia kryteria na ocenę bardzo dobrą oraz prezentuje efekty samodzielniej pracy wynikające z indywidualnych zainteresowań językiem angielskim.

Ocena bardzo dobra

  • uczeń rozumnie tekst czytany i słyszany (na poziomie danej klasy)
  • potrafi wypowiedzieć się na zadany temat związany z tematem lekcji
  • mówi poprawnie fonetycznie i pisze ortograficznie
  • formułuje płynne, spójne wypowiedzi, zadaje pytania i udziela odpowiedzi reagując na sytuacje dnia codziennego
  • swobodnie posługuje się różnorodnymi, poznanymi formami gramatycznymi i materiałem leksykalnym
  • buduje pełną i zróżnicowaną wypowiedź pisemną i ustną uczeń potrafi napisać zadania zawierająca poprawne złożone struktury i słownictwo

  • potrafi w spójny sposób zorganizować tekst

  • nieliczne błędy leksykalne i gramatyczne nie zakłócają komunikacji
  • jest aktywny na lekcji

Ocena dobra

  • rozumnie ogólny sens tekstu czytanego lub słyszanego
  • odgaduje słowa i wyrażenia z kontekstu jeśli nie rozumnie ich od razu
  • zna słownictwo odpowiednie do zadania
  • wymowa i intonacja nie zakłóca informacji którą przekazuje
  • formułuje prostą wypowiedź w dialogu z nauczycielem, rozumnie zadane pytania i odpowiednio na nie reaguje
  • zna prawidłową pisownię i wymowę poznanych wyrazów
  • samodzielnie i w większości poprawnie stosuje znane struktury gramatyczne i słownictwo

  • zazwyczaj potrafi w spójny sposób zorganizować tekst

  • błędy nie zakłócają komunikacji uczeń potrafi poprawnie operować większością struktur prostych i złożonych

  • zazwyczaj stosuje szeroki zakres słownictwa odpowiedni do zadania

  • używa poprawnie elementów słownictwa o charakterze bardziej złożonym/abstrakcyjnym

Ocena dostateczna

  • niepełne rozumienie tekstu słyszanego lub czytanego
  • umie odczytać poznane teksty
  • zna podstawowe słownictwo, proste i mało urozmaicone
  • częściowo rozumie polecenia nauczyciela, ma trudności z nawiązywaniem dialogu
  • zna podstawowe struktury, ale nie zawsze umie je poprawnie zastosować
  • błędy leksykalno – gramatyczne i fonetyczne w pewnym stopniu zakłócają komunikację zazwyczaj stosuje zakres słownictwa odpowiedni do zadania

  • używa niewiele słownictwa o charakterze bardziej złożonym/abstrakcyjnym

  • uczeń potrafi napisać zadania zawierająca poprawne proste struktury i słownictwo

  • potrafi zorganizować tekst, który mógłby być bardziej spójny

Ocena dopuszczająca

  • rozumie sens prostych zwrotów, w minimalnym stopniu rozumie czytany lub słuchany tekst
  • zna podstawowe słownictwo, bardzo ubogie struktury gramatyczne
  • nie potrafi samodzielnie nawiązać dialogu, nie rozumie zadanych pytań
  • nie potrafi zastosować znanych struktur gramatycznych i słownictwa w tekście
  • błędy leksykalne i gramatyczne zakłócają w znacznym stopniu komunikację
  • dysponuje ograniczonym zakresem słownictwa odpowiedniego do zadania

  • czasami niepoprawnie używa codziennego słownictwa uczeń próbuje pisać zadania zawierająca proste struktury i słownictwo

  • tekst bywa spójny, ale brak mu organizacji

  • w zadaniu pisemnym zawiera niektóre istotne punkty

  • umie odczytać ostatnio poznane teksty
  • mimo minimalnych predyspozycji językowych uczeń stara się czegoś nauczyć, wykazuje chęć wykonania ćwiczeń, pracuje, aby udowodnić, że potrafi zdobyć się na wysiłek

 

Ocena niedostateczna

  • uczeń ma braki w gramatyce, słownictwie i wymowie
  • nie rozumie prostych tekstów
  • nie zna podstawowych struktur gramatycznych, słownictwa
  • nie potrafi sformułować prostej wypowiedzi, nie buduje zdań
  • nie potrafi zareagować na podstawowe polecenia nauczyciela
  • błędy uniemożliwiają jakąkolwiek komunikacje i zrozumienie
  • nie odrabia zadań domowych, nie jest aktywny na lekcji
  • nie wykazuje chęci do pracy

 

Wystawienie oceny klasyfikacyjnej dokonuje się na podstawie średniej ocen cząstkowych, przy czym decydujący wpływ mają oceny ze sprawdzianów, a w drugiej kolejności są kartkówki, odpowiedzi ustne i pozostałe oceny.
Ponadto:
Dodatkowym kryterium do wystawienia oceny półrocznej / rocznej jest:
– postawa ucznia na lekcjach;
– wkład pracy ucznia;
– zaangażowanie, systematyczność i uczynione postępy w nauce.

Opracowała Katarzyna Bujak-Cisek