FIZYKA

PRZEDMIOTOWY SYSTEM OCENIANIA FIZYKA

Szczegółowe kryteria oceny z poszczególnych obszarów oceniania FIZYKA

 

System oceniana obowiązuje klasę VII Publicznej Szkoły Podstawowej im. Urszuli Ledóchowskiej w Jeżowem – Kameralnem.

Uczniowie korzystają z podręcznika wydawnictwa WSiP „Świat fizyki”, bez zeszytów ćwiczeń.

Obszary podlegające ocenie:

  • wiedza;

  • umiejętność stosowania wiedzy;

  • dokładność rysunków, dokładność zapisu;

  • kształcenie pojęć fizycznych – sprawdzenie stopnia ich zrozumienia;

  • prowadzenie rozumowań – sposób prowadzenia rozumowań;

  • kształtowanie języka fizyczno-matematycznego;

  • rozwiązywanie zadań fizycznych, stosowanie odpowiednich metod, sposób wykonania

  • umiejętność zastosowania poznanych widomości w sytuacjach typowych
    i problemowych;

  • efekty pracy samodzielnej;

  • praca w grupach;

  • aktywność na lekcji, frekwencja;

  • doświadczenia i eksperymenty;

  • stosowanie się do regulaminu pracowni, przestrzeganie zasad bezpieczeństwa;

  • udział w konkursach z fizyki na terenie szkoły i poza nią.

Formy pracy i zakres materiału:

Formy ustne:

  • odpowiedź ustna obejmuje 3 ostatnie lekcje;

  • aktywność na lekcji – obowiązuje zasada plusów i minusów : 5 plusów – ocena bardzo dobra; 5 minusów ocena niedostateczna;

  • projekty o zadanej tematyce.

Formy pisemne:

  • kartkówki obejmujące 3 ostatnie lekcje, mogą być bez zapowiedzi i nie podlegają poprawie;

  • sprawdziany obejmują więcej niż 3 lekcje, obejmują dział, są zapowiadane z tygodniowym wyprzedzeniem, obowiązkowe, podlegają poprawie w ciągu dwóch tygodni;

Jeżeli uczeń opuścił sprawdzian z przyczyn losowych, powinien go napisać
w terminie nie przekraczającym dwóch tygodni od powrotu do szkoły ( jeżeli opuszcza tylko pojedyncze dni, uczeń jest zobowiązany do napisania sprawdzianu na najbliższej lekcji). Sprawdzian jest zapowiedziany tydzień wcześniej i omówiony jest jej zakres. Każdy sprawdzian można poprawić. Poprawa jest dobrowolna, odbywa się poza lekcjami, w ciągu dwóch tygodni od rozdania prac, tylko jeden raz.

  • prace kontrolne ( semestralne i roczne);

  • prace domowe obowiązkowe;

  • prace domowe nieobowiązkowe;

  • projekty;

  • testy semestralne, roczne i inne.

Skala ocen: celujący, bardzo dobry, dobry, dostateczny, dopuszczający, niedostateczny.

Dopuszcza się stosowanie znaku „+” i „-” w ocenach cząstkowych.

Oceny wyrażone w stopniach dzielą się na:

  • cząstkowe, określające poziom wiadomości i umiejętności ucznia ze zrealizowanej części programu nauczania;

  • okresowe i roczne, określające ogólny poziom wiadomości i umiejętności ucznia przewidzianych w programie nauczania na dany semestr (rok szkolny).

Oceny semestralne i roczne:

  • stopnie semestralne i roczne ustala nauczyciel;

  • nie są wynikiem średniej arytmetycznej stopni cząstkowych;

  • w przypadku uzyskania przez ucznia oceny niedostatecznej za pierwszy semestr, obowiązuje pisemne zaliczenie materiału nauczania obowiązującego w semestrze
    w ciągu dwóch miesięcy od momentu klasyfikacji, w terminie wyznaczonym przez nauczyciela, poza czasem lekcyjnym. Materiał może być podzielony na rozdziały
    i napisany w kilku pracach.

Oceny podlegające poprawie można poprawiać tylko raz.

Na lekcjach fizyki uczeń ma obowiązek posiadać własne pomoce dydaktyczne:

  • zeszyt przedmiotowy

  • podręcznik

  • przyrządy geometryczne

  • kalkulator prosty

Za udział w szkolnym lub poza szkolnym konkursie fizycznym uczeń otrzymuje celująca ocenę cząstkową. Laureat w/w konkursów otrzymuje roczną ocenę z fizyki o jeden stopień wyższą od ustalonej na podstawie ocen cząstkowych, nie wyższą jednak od oceny celującej.

Uczeń ma prawo dwukrotnie w ciągu semestru zgłosić brak przygotowania do lekcji ( nie dotyczy zapowiedzianych kartkówek i sprawdzianów oraz lekcji powtórzeniowych) – bezpośrednio przed lekcją.

Inne zasady oceniania regulowane są zgodnie z wewnątrzszkolnym systemem oceniania.

 

Opracowała: Agnieszka Lesiczka