PRZEDMIOTOWY SYSTEM OCENIANIA FIZYKA
Szczegółowe kryteria oceny z poszczególnych obszarów oceniania FIZYKA
System oceniana obowiązuje klasę VII Publicznej Szkoły Podstawowej im. Urszuli Ledóchowskiej w Jeżowem – Kameralnem.
Uczniowie korzystają z podręcznika wydawnictwa WSiP „Świat fizyki”, bez zeszytów ćwiczeń.
Obszary podlegające ocenie:
-
wiedza;
-
umiejętność stosowania wiedzy;
-
dokładność rysunków, dokładność zapisu;
-
kształcenie pojęć fizycznych – sprawdzenie stopnia ich zrozumienia;
-
prowadzenie rozumowań – sposób prowadzenia rozumowań;
-
kształtowanie języka fizyczno-matematycznego;
-
rozwiązywanie zadań fizycznych, stosowanie odpowiednich metod, sposób wykonania
-
umiejętność zastosowania poznanych widomości w sytuacjach typowych
i problemowych; -
efekty pracy samodzielnej;
-
praca w grupach;
-
aktywność na lekcji, frekwencja;
-
doświadczenia i eksperymenty;
-
stosowanie się do regulaminu pracowni, przestrzeganie zasad bezpieczeństwa;
-
udział w konkursach z fizyki na terenie szkoły i poza nią.
Formy pracy i zakres materiału:
Formy ustne:
-
odpowiedź ustna obejmuje 3 ostatnie lekcje;
-
aktywność na lekcji – obowiązuje zasada plusów i minusów : 5 plusów – ocena bardzo dobra; 5 minusów ocena niedostateczna;
-
projekty o zadanej tematyce.
Formy pisemne:
-
kartkówki obejmujące 3 ostatnie lekcje, mogą być bez zapowiedzi i nie podlegają poprawie;
-
sprawdziany obejmują więcej niż 3 lekcje, obejmują dział, są zapowiadane z tygodniowym wyprzedzeniem, obowiązkowe, podlegają poprawie w ciągu dwóch tygodni;
Jeżeli uczeń opuścił sprawdzian z przyczyn losowych, powinien go napisać
w terminie nie przekraczającym dwóch tygodni od powrotu do szkoły ( jeżeli opuszcza tylko pojedyncze dni, uczeń jest zobowiązany do napisania sprawdzianu na najbliższej lekcji). Sprawdzian jest zapowiedziany tydzień wcześniej i omówiony jest jej zakres. Każdy sprawdzian można poprawić. Poprawa jest dobrowolna, odbywa się poza lekcjami, w ciągu dwóch tygodni od rozdania prac, tylko jeden raz.
-
prace kontrolne ( semestralne i roczne);
-
prace domowe obowiązkowe;
-
prace domowe nieobowiązkowe;
-
projekty;
-
testy semestralne, roczne i inne.
Skala ocen: celujący, bardzo dobry, dobry, dostateczny, dopuszczający, niedostateczny.
Dopuszcza się stosowanie znaku „+” i „-” w ocenach cząstkowych.
Oceny wyrażone w stopniach dzielą się na:
-
cząstkowe, określające poziom wiadomości i umiejętności ucznia ze zrealizowanej części programu nauczania;
-
okresowe i roczne, określające ogólny poziom wiadomości i umiejętności ucznia przewidzianych w programie nauczania na dany semestr (rok szkolny).
Oceny semestralne i roczne:
-
stopnie semestralne i roczne ustala nauczyciel;
-
nie są wynikiem średniej arytmetycznej stopni cząstkowych;
-
w przypadku uzyskania przez ucznia oceny niedostatecznej za pierwszy semestr, obowiązuje pisemne zaliczenie materiału nauczania obowiązującego w semestrze
w ciągu dwóch miesięcy od momentu klasyfikacji, w terminie wyznaczonym przez nauczyciela, poza czasem lekcyjnym. Materiał może być podzielony na rozdziały
i napisany w kilku pracach.
Oceny podlegające poprawie można poprawiać tylko raz.
Na lekcjach fizyki uczeń ma obowiązek posiadać własne pomoce dydaktyczne:
-
zeszyt przedmiotowy
-
podręcznik
-
przyrządy geometryczne
-
kalkulator prosty
Za udział w szkolnym lub poza szkolnym konkursie fizycznym uczeń otrzymuje celująca ocenę cząstkową. Laureat w/w konkursów otrzymuje roczną ocenę z fizyki o jeden stopień wyższą od ustalonej na podstawie ocen cząstkowych, nie wyższą jednak od oceny celującej.
Uczeń ma prawo dwukrotnie w ciągu semestru zgłosić brak przygotowania do lekcji ( nie dotyczy zapowiedzianych kartkówek i sprawdzianów oraz lekcji powtórzeniowych) – bezpośrednio przed lekcją.
Inne zasady oceniania regulowane są zgodnie z wewnątrzszkolnym systemem oceniania.
Opracowała: Agnieszka Lesiczka