BIOLOGIA

PRZEDMIOTOWY SYSTEM OCENIANIA Z BIOLOGII
DLA UCZNIÓW KLAS V-VIII
PSP im. św. Urszuli Ledóchowskiej w Jeżowem – Kameralnem
Realizowany program: „Program nauczania biologii dla II etapu edukacyjnego,
klasy V – VIII szkoły podstawowej”; wyd. WSiP

1. Szczegółowy opis kryteriów oceny na poszczególne stopnie określają:
Przedmiotowe zasady oceniania z biologii dla klasy V
Przedmiotowe zasady oceniania z biologii dla klasy VI
Przedmiotowe zasady oceniania z biologii dla klasy VII
Przedmiotowe zasady oceniania z biologii dla klasy VIII

2. Uczniowie oceniani są według skali ocen i zasad określonych w Wewnątrzszkolnym Systemie Oceniania.
Uczeń na każdej lekcji biologii zobowiązany jest do posiadania zeszytu przedmiotowego,
podręcznika i zeszytu ćwiczeń (jeśli jest wymagany), a ich brak powinien zgłosić przed
rozpoczęciem się zajęć. W przypadku braku uczeń otrzymuje minus, który jest wpisywany
w polu „aktywność”. Uczeń ma prawo zgłosić „nieprzygotowanie do lekcji” bez żadnych
konsekwencji: w klasach V, VI, VIII – jeden raz w semestrze; w klasie VII – dwa razy w
semestrze.

3. Ocenianiu bieżącemu podlegają:
• sprawdziany/testy (obejmujące więcej niż trzy lekcje lub dział; zapowiadane co
najmniej tydzień wcześniej) – waga oceny: 2
• udział w konkursach, szczególne osiągnięcia – waga oceny: 2
• kartkówki (zakres z trzech ostatnich lekcji; nie muszą być zapowiadane) – waga oceny:1
• odpowiedzi ustne – waga oceny: 1
• prace domowe, ćwiczenia, projekty, doświadczenia – waga oceny: 1
• prezentacje, opracowania, referaty, plakaty – waga oceny: 1
• zeszyt przedmiotowy – jeden raz na semestr – waga oceny: 1
• aktywność na lekcji – waga oceny: 1:
5 plusów „+” = ocena „bardzo dobry”
5 minusów „-” = ocena „niedostateczny”

4. Ocena klasyfikacyjna śródroczna i końcoworoczna ustalana jest na podstawie
średniej ocen cząstkowych – decydujące są oceny ze sprawdzianów, w drugiej kolejności
z kartkówek, odpowiedzi ustnych oraz pozostałe oceny. Dodatkowymi kryteriami do
wystawienia oceny klasyfikacyjnej są:
• postawa ucznia na lekcjach
• samodzielność i systematyczność
• umiejętność współpracy w zespole
• stopień zaangażowania
• inwencja własna ucznia
• indywidualne możliwości
• poczynione postępy w nauce

5. Nauczanie zdalne
Lekcje prowadzone wg planu lekcji, online, za pomocą:
• platformy Teams (webinaria, kontakt z uczniami poprzez czat, planowanie lekcji,
wysyłanie materiałów do lekcji, zadań, testów, udostępnianie pomocy dydaktycznych w
formie prezentacji, zdjęć, kart pracy, itp.)
• dziennika elektronicznego Vulcan (poczta, informacje o sprawdzianach i kartkówkach,
zadaniach domowych oraz planowanych lekcjach online);
• poczty elektronicznej Gmail (przesyłanie przez uczniów do oceny: wykonanych zadań
domowych, opracowań, wyników doświadczeń, korespondencja z uczniami);
• platformy Epodreczniki.pl oraz zasobów wydawnictwa WSiP
• Forms, Testportal.pl, (sprawdzanie wiedzy).

Ocenianie bieżące, jak w punkcie 3. Wyjątek stanowi rezygnacja z oceny zeszytu, jednak uczeń
przesyła zdjęcia wykonanych notatek, za co otrzymuje jednorazowo „+” na rzecz aktywności.
Ponadto przesyła samodzielne notatki, zadania oraz inne prace, za co otrzymuje ocenę
cząstkową do dziennika.

Joanna Biel